Archived entries for Afghanistan

Deadline Athen – flygtningebørns underverden

Du styrer journalisten, der rejser ud for at undersøge vilkårene for afghanske flygtningenbørn i Athen.

Hvor tager du hen? Hvem konfronterer du? Start rejsen her

Døden i Mare Nostrum

Føljeton om flygtningekrisen 1/4


Af Thomas Aue Sobol og Lasse Telling

En septemberaften for to år siden nåede 16-årige afghanske Kabir frem til kysten nær den tyrkiske by Izmir. Kabir havde længe hjulpet en familie med at bære deres lille dreng. Han følte sig stærk. Da han så, hvor lille og ustabil gummibåden var, fandt han nogle brædder på en skrænt. De kurdiske smuglere lagde dem i bunden af båden. Året forinden havde Grækenland og EU’s grænseagentur Frontex lukket smuglernes rute over land fra Tyrkiet. Da Kabir nåede til grænselandet, var havet den eneste farbare vej til Europa. Snart sad den afghanske dreng mellem efterårsbølgerne, rank og høj.

Læs mere…

The nominees…Deadline Athens in Perpignan

In Perpignan, France, Deadline Athens was announced to be one of the best web documentaries of the year. At the international festival Visa Pour L’image Deadline Athens was nominated for the Web Documentary Visa d’or Award

In Deadline Athens the audience controls a journalist who travels to Athens to investigate the living conditions of unaccompanied Afghan minors seeking refuge in Europe.

I co-authored the script, directed and co-produced Deadline Athens in cooperation with Lasse Telling, Steven Achiam, Asta Wellejus, PortaPlay among others.

The nominees – and the winner!

Deadline Athen i Go’ morgen Danmark

Se indslaget

Deadline Athen årets bedste multimedieproduktion

Hvordan lever flygtningbørn, der kommer alene til Europa? Vil du styre journalisten, der rejser ud for at komme til bunds i sagen?

Oplev Deadline Athen.

Deadline Athen – Immersive journalism

 

Indlevelse. Under overskriften “Den Interaktive indlevelse” fremhæves den interaktive dokumentar Deadline Athen i det norske magasin Ny Tid som et eksempel på immersive journalism, der mere varigt påvirker modtageren.

“…immersive journalism, som synes at være en journalistisk genre i vækst med titler som Deadline Athen (2014), Journey to the end of Coal(2008) og Gone Gitmo (2010). I alle disse eksempler skal man som spiller eller modtager af journalistikken selv drive fortællingen frem og selv være en karakter i fortællingen. Slutresultatet er i al fald til dels en synliggørelse af, hvordan er det at være nogen? Hvordan er det at være syrisk flygtning? Hvordan er det at være fange i Guantánamo? Hvordan er det at være kulminearbejder? Når fortællingen udfoldes i første person, og det vel at mærke er modtagerens egen første person, der er i centrum, kan det måske forøge chancen for at påvirke modtageren og indlejre det journalistiske materiale på mere varig vis og dermed cementere indtrykket. Man tager et andet ejerskab over fortællingen, som man selv bliver en del af den, og man oplever den i højere grad på egen krop, når man selv står for at skulle eksekvere den,” skriver journalist Steffen Moestrup.

Deadline Athen er udviklet af journalist og instruktør Thomas Aue Sobol, journalist Lasse Telling og fotojournalist Steven Achiam i samarbejde med Red Barnet, Die Asta Experience og spilfirmaet PortaPlay. (Foto: Steven Achiam)

Læs hele artiklen

Oplev Deadline Athen

Deadline Athen – mød flygtningebørn i øjenhøjde

Du styrer journalisten. I den prisvindende interaktive dokumentar, Deadline Athen, møder du Europas flygtningebørn, som du aldrig før har oplevet det. ”Europas flygtningeproblematikker er meget langt væk for mange mennesker i Danmark, men i Deadline Athen møder man flygtningene i øjenhøjde og uden det normale medie-filter, vi kender”, siger instruktør og journalist Thomas Aue Sobol, som bl.a. tidligere har modtaget Timbuktu-Prisen for bedste kritiske Ulandsjournalistik.

I Deadline Athen styrer du en ægte journalist, der rejser til Athen for at jagte historien om de uledsagede flygtningebørn. Du bestemmer selv, hvem du vil opsøge i Athen, og hvilke spørgsmål du stiller. Tager du til parken, hvor flygtningebørnene sover i skovbunden? Tager du til demonstration med vrede, arbejdsløse grækere, eller måske med politiet på razzia mod illegale flygtninge? Konfronterer du de græske asylmyndigheder eller de højreekstreme?

Deadline Athen er udviklet af  Thomas Aue Sobol, Lasse Telling og fotojournalist Steven Achiam i samarbejde med Red Barnet, Die Asta Experince og spilfirmaet PortaPlay. Det henvender sig til folkeskolens ældste klasser.

Oplev Deadline Athen

Red Barnets undervisningssite

Læs pressemeddelelse

Omtale:

Go’ morgen Danmark

U-landsnyt.dk

Ny Tid (Norge)

Netavisen (RUC)

Drømmen om Europa

 

Børn på flugt 5. Midt i Athen ligger Alexandra Park. Om dagen er det der ældre grækere mødes, og motionisterne løber en runde; der de unge amerikanske mormoner taler om frelse med hvem som helst, der er villige til at lytte. Men når mørket lægger sig over parken, er det nogle helt andre mennesker, der findes under gadelampernes hvide lys… (foto: Steven Achiam)

Hør reportagen om afghanske flygtningebørn bragt i DR’s P1

Operation Xenios Zeus

Børn på flugt 4. Kriseramte Grækenland frygter en invasion af illegale immigranter og har placeret 1800 ekstra officerer langs grænsen til Tyrkiet for at lukke porten til Europa. I Athen slår politi og fascistiske grupper hårdt ned på alle med mørk hud. Imens forsøger desperate afghanske børn at komme videre ind i Europa.

Da 16-årige Ghulam vovede sig ud af sit skjul fik han tæsk af en fascistisk gruppe. ”Jeg forsøgte at stikke af, men de sendte to hunde efter mig. To mænd holdt mine hænder, mens to andre slog mig i maven og hovedet med en jernstang. Jeg skreg og græd, men selvom der var andre mennesker, var der ingen, der hjalp mig,” fortæller Ghulam. (Foto: Steven Achiam)

Læs reportagen bragt i Kristeligt Dagblad og Amnesty Internationals blade i Sverige og Danmark.

 

Grækenland slår hårdt ned på illegale

Børn på flugt 3. De seneste år har Grækenland modtaget 90 procent af de illegale immigranter og flygtninge, der er kommet til Europa. Men nu er landet begyndt at slå hårdt ned mod de illegale. Politiet gennemfører razziaer, hvor de anholder alle uden gyldige papirer, og halvdelen af landets grænsebetjente har i to måneder været udkommanderet for at lukke den landfaste grænse mod Tyrkiet af. Oven i det er der opstået en bølge af voldelige overfald mod de fremmede. Det er med til at gøre situationen endnu mere desperat for de titusindvis af illegale immigranter i Athen. (Foto: Steven Achiam)

Hør reportagen af Lasse Telling og Thomas Aue Sobol bragt i DR P1′s Orientering

Porten til Europa smækkes i

Børn på flugt 2. I første uge af august strømmede over 2000 mennesker ind i Grækenland og Tyrkiet. Ugen efter kom kun 200 migranter eller asylansøgere ind i Europa ad den rute – og i løbet af september dalede antallet til ca. 30 om ugen. Den umiddelbare grund synes at være, at Grækenland har sat halvdelen af alle grænsebetjente på vagt i området langs Evros-floden. Dermed har de lukket en af de store indfaldsveje til EU. Menneskesmuglerne, som får immigranterne ind i Europa, har valgt en ny rute. Den går over det Ægæiske Hav, for at nå frem til en af Grækenlands mange småøer. En af de øer er Symi, der ligger kun 10 kilometer fra den tyrkiske kyst. Og her er immigranterne ikke velkomne. (Foto: Steven Achiam)

Hør reportagen af Lasse Telling og Thomas Aue Sobol bragt i P1′s Orientering

Røde drager over Sjælsmark

Børn på flugt 1. Et stærkt stigende antal børn flygter ved hjælp af menneskesmuglere til Danmark uden deres forældre. På modtagecentret Sjælsmark har 30 af dem fotograferet mødet med Danmark – kammeratskab, tryghed og håb, men også slåskampe, snitsår og angst. Her fortæller to af fotograferne om deres billeder og deres flugt.

Læs hele artiklen bragt i Dagbladet Information

Se nogle af flygtningenes fotos

Læs om fotoprojektet ROUTEless?



Copyright © 2004–2009. All rights reserved.

RSS Feed. Denne blog kører Wordpress og benytter en lettere modificeret udgave af Modern Clix, der oprindeligt er lavet af by Rodrigo Galindez.