Archived entries for IMMERSIVE JOURNALISM

Deadline Athen – flygtningebørns underverden

Du styrer journalisten, der rejser ud for at undersøge vilkårene for afghanske flygtningenbørn i Athen.

Hvor tager du hen? Hvem konfronterer du? Start rejsen her

Deadline Athen nr.3 i international konkurrence

“Deadline Athen” er kåret som årets 3. bedste multimediedokumentar af amerikanske NPPA (National Press Photographers Association). Prisen er vundet i konkurrence med produktioner fra hele verden.

Deadline Athen er lavet af instruktør og producer Thomas Aue Sobol, journalist Lasse Telling Madsen, fotograf Steven Achiam og interaktiv instruktør og producer Asta Wellejus. PortaPlay har udviklet det tekniske set-up og britiske The Swarm har lavet det grafiske arbejde.

Oplev Deadline Athen her

Se trailer

Deadline Athens – english

 

Deadline Athen årets bedste multimedieproduktion

Hvordan lever flygtningbørn, der kommer alene til Europa? Vil du styre journalisten, der rejser ud for at komme til bunds i sagen?

Oplev Deadline Athen.

Deadline Athen – Immersive journalism

 

Indlevelse. Under overskriften “Den Interaktive indlevelse” fremhæves den interaktive dokumentar Deadline Athen i det norske magasin Ny Tid som et eksempel på immersive journalism, der mere varigt påvirker modtageren.

“…immersive journalism, som synes at være en journalistisk genre i vækst med titler som Deadline Athen (2014), Journey to the end of Coal(2008) og Gone Gitmo (2010). I alle disse eksempler skal man som spiller eller modtager af journalistikken selv drive fortællingen frem og selv være en karakter i fortællingen. Slutresultatet er i al fald til dels en synliggørelse af, hvordan er det at være nogen? Hvordan er det at være syrisk flygtning? Hvordan er det at være fange i Guantánamo? Hvordan er det at være kulminearbejder? Når fortællingen udfoldes i første person, og det vel at mærke er modtagerens egen første person, der er i centrum, kan det måske forøge chancen for at påvirke modtageren og indlejre det journalistiske materiale på mere varig vis og dermed cementere indtrykket. Man tager et andet ejerskab over fortællingen, som man selv bliver en del af den, og man oplever den i højere grad på egen krop, når man selv står for at skulle eksekvere den,” skriver journalist Steffen Moestrup.

Deadline Athen er udviklet af journalist og instruktør Thomas Aue Sobol, journalist Lasse Telling og fotojournalist Steven Achiam i samarbejde med Red Barnet, Die Asta Experience og spilfirmaet PortaPlay. (Foto: Steven Achiam)

Læs hele artiklen

Oplev Deadline Athen

Deadline Athen – mød flygtningebørn i øjenhøjde

Du styrer journalisten. I den prisvindende interaktive dokumentar, Deadline Athen, møder du Europas flygtningebørn, som du aldrig før har oplevet det. ”Europas flygtningeproblematikker er meget langt væk for mange mennesker i Danmark, men i Deadline Athen møder man flygtningene i øjenhøjde og uden det normale medie-filter, vi kender”, siger instruktør og journalist Thomas Aue Sobol, som bl.a. tidligere har modtaget Timbuktu-Prisen for bedste kritiske Ulandsjournalistik.

I Deadline Athen styrer du en ægte journalist, der rejser til Athen for at jagte historien om de uledsagede flygtningebørn. Du bestemmer selv, hvem du vil opsøge i Athen, og hvilke spørgsmål du stiller. Tager du til parken, hvor flygtningebørnene sover i skovbunden? Tager du til demonstration med vrede, arbejdsløse grækere, eller måske med politiet på razzia mod illegale flygtninge? Konfronterer du de græske asylmyndigheder eller de højreekstreme?

Deadline Athen er udviklet af  Thomas Aue Sobol, Lasse Telling og fotojournalist Steven Achiam i samarbejde med Red Barnet, Die Asta Experince og spilfirmaet PortaPlay. Det henvender sig til folkeskolens ældste klasser.

Oplev Deadline Athen

Red Barnets undervisningssite

Læs pressemeddelelse

Omtale:

Go’ morgen Danmark

U-landsnyt.dk

Ny Tid (Norge)

Netavisen (RUC)



Copyright © 2004–2009. All rights reserved.

RSS Feed. Denne blog kører Wordpress og benytter en lettere modificeret udgave af Modern Clix, der oprindeligt er lavet af by Rodrigo Galindez.